Direktlänk till inlägg 1 december 2013

om min karriär

Av Kim Martin - 1 december 2013 19:10

Idag var det match mot Munksund. De första perioderna var jämna och vi tog ledningen i andra perioden men de kvitterade i andra genom ett skott som jag borde ha tagit. Men som tur var gjorde vi 2-1 när det var ca 1 min kvar och lyckades vinna matchen. Tack och lov! inte roligt att göra misstag men d händer... känns tusen gången bättre då man vinner. Munksund ser starkare och starkare ut och det var roligt att spela. Skotten var jämna efter 2 perioder men i 3e drog vi ifrån, och det var där vi vann matchen. 


Året jag bodde i Ryssland var jag så uttråkad så jag började skriva lite om min karriär. Jag har bett några att skriva om vad de kommer ihåg av min karriär och jag kommer att fråga fler innan det är klart. Får se vad som händer med texten i framtiden, om det blir en bok eller inte haha


Detta är från en av dom som jag har frågat:

För många år sedan skrev jag i en krönika i DN att Kim Martin var min idol. Inte bara för det hon uträttade på isen utan därför att hon inte lät någon annan definiera vad hon som tjej hade rätt att drömma om. 15 år gammal stod Kim Martin med ett OS-brons runt halsen och sa att hon ville spela i NHL. Alla, inklusive Kim, visste naturligtvis att den chansen var minimal men det var så befriande att höra en ung tjej som utan åthävor vågade utmana den gängse bilden. Kim hade under största delen av sin karriär fram till OS i Salt Lake City 2002 spelat tillsammans med killar, och för dem var NHL den självklara målsättningen. Det var dit de ville nå. Klart att det påverkat Kim också. Som ung hockeyspelare är spel i NHL det största man kan uppleva. Varför skulle inte hon, som var en av de bästa i laget, få ha samma dröm? Min krönika orsakade viss uppståndelse. På nyhetsplats i Expressen fick jag mothugg av en annan krönikör. Hon förstod inte varför vi kvinnor ständigt måste mäta oss mot männen. Hennes förslag var fler motionslopp som tjejmilen, fler reservat där bara kvinnor tilläts (som om vi inte redan hade nog med sådana, de flesta påtvingade oss) och så vidare. Jag har med jämna mellanrum tänkt på den debatten, och för varje år mer och mer beundrat Kim för att hon vågade svara ärlig på den där frågan om vad som var hennes dröm. Kim Martin må spela i Damkronorna men hon är ingen damhockeyspelare. Hon är hockeyspelare. Inget mer och inget mindre. Genom sitt sätt att vara hon har gett en enorm mängd unga spelare modet att drömma. Kim Martin nådde inte NHL, men som hockeyspelare har hon lyckats med mer än de flesta. Kanske just för att ingen när hon var tonåring sa till henne att ”så får inte tjejer göra/tänka/vara”. Med åren fick Kim Martin bittert uppleva att pressen på kvinnor är annorlunda. Inte ens världens bästa hockeymålvakt kunde göra en benparad och enkelt styra bort de skönhetsideal som vi ständigt matas med i vår vardag. Men när det var ett avgörande läge för motståndaren tog Kim Martin tillbaka makten. Med samma beslutsamhet som hon stängde igen målet i OS-semifinalen mot USA 2006 besegrade hon sina ätstörningar. Efter det fick jag ytterligare ett skäl att skriva att Kim Martin är min idol.


Malin Fransson, sportreporter på DN


Hoppas alla har en mysig advent :)!


Today we played against Munksund. We scored 1-0 in the second but not long after they scored. A shot that I should have taken. But thank god we scored 2-1, 1 min left of the game, and won. My mistake feels way better then. As long as the teams wins :)


When I lived in Russia, I was bored most of the time. So I started to write about my career. We will see if it will be a book one day haha. I have asked a couple of people to write about what they remember of me and my career, and I will probably ask more before I am done. Above is what a journalist wrote about me.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Martin - 23 januari 2016 20:40

Lite bilder från dagens pass i lenhovda idag:) 2 ispass, ett fyspass och ett teori pass. 13 målvakter från 8 år till a-lag, bra skyttar och ledare som hjälpte till och ville lära sig. En mycket bra dag och bra organiserat av lenhovda! Vill din klubb...

Av Kim Martin - 17 januari 2016 19:48

Innan vi lämnade Kanada så hann vi med och besöka hockey hall of fame :) Resan hem blev lite försenat så tåget hem var tvunget att bokas om. Kom med mitt tåg bra men sen säger de att något har hänt precis utanför Norrköping så vi är tvungna att h...

Av Kim Martin - 16 januari 2016 05:55

Vilken dag och vilken känsla! Att fått vara med dessa tjejer och vårt ledarteam har varit en fantastiskt resa och vilket slut det blev. Sverige kom 3a och knep bronset i u18 VM. Så stolt att fått vara med:) Min underbara målvakts trio. Ni är alla g...

Av Kim Martin - 14 januari 2016 03:31

Ni som inte har hört om henne så är det en tjej som spelade för Boston. Olyckligtvis åkte hon in med huvudet in i sargen och har nu ingen känsle i benen, och bara en viss känsle i armar. Mycket tragiskt men häftigt att se att hon är så positiv och st...

Av Kim Martin - 13 januari 2016 04:01

Morgon träning, Pre game nap och sen vinst med 3-2 över Tjeckien i kvarten. Grymt spännande match! Imorgon är det spelledigt och sen väntas USA i semin. Efter matchen kollade vi lite video innan det var natti natti. I natt kan man sova gott :) ...

Skapa flashcards